سراتو آپشنال

هیوندای اکسنت یا همان هیوندای ورنا، یک خودرو کامپکت ساخت شرکت هیوندایی است. خودروهای کامپکت به‌سگمنتی از خودروها می‌گویند که از یک سوپرمینی بزرگ‌تر و از یک خودرو سایز متوسط کوچک‌تر ساخته شده‌اند. این عبارت بیشتر در کشورهای آمریکای‌شمالی استفاده می‌شود و در اروپا به‌این رده از خودروها، خودرو خانوادگی کوچک می‌گویند.

به گزارش «اخبار خودرو»،نسل دوم کیا سراتو که در ایران مونتاژ می‌شود در سال 2008 رونمایی شده و از طراحی نسبتا جذابی برخوردار است. به‌رغم این‌که نمای کلی کیا سراتو کمی ساده به‌نظر می‌رسد و به‌نسل‌های پیشین هوندا سیویک نیز شباهت دارد، اما می‌توان نمره قابل قبولی را به‌طراحی آن اختصاص داد. طراحی نمای داخلی از ارگونومی مناسبی برخوردار است و تمام اجزا در هماهنگی کامل با یکدیگر قرار دارند؛ اما کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین کیا سراتو مونتاژی چندان جالب نیست و اختلاف فاحشی با نمونه‌های وارداتی دارد.
هیوندای اکسنت یا همان هیوندای ورنا، یک خودرو کامپکت ساخت شرکت هیوندایی است. خودروهای کامپکت به‌سگمنتی از خودروها می‌گویند که از یک سوپرمینی بزرگ‌تر و از یک خودرو سایز متوسط کوچک‌تر ساخته شده‌اند. این عبارت بیشتر در کشورهای آمریکای‌شمالی استفاده می‌شود و در اروپا به‌این رده از خودروها، خودرو خانوادگی کوچک می‌گویند. هیوندای اکسنت در استرالیا به‌نام هیوندای اکسل به‌بازار ارائه شد و از سال ۲۰۰۰ میلادی درکشور کره‌جنوبی این خودرو با نام ورنا متولد شد. هیوندای اکسنت درسال ۱۳۹۰ به‌نام نسل دوم وارد ایران شد و توسط شرکت کرمان‌خودرو با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک به‌بازار عرضه شد.
«دنیای‌خودرو» قصد دارد به‌بررسی این دو سدان اقتصادی یعنی کیا سراتو آپشنال و هیوندای اکسنت بپردازد و مشخصات فنی، ظاهری و ... آن‌ها را به‌چالش بکشد.

سراتو سایپا آپشنال
سراتو سایپا یکی از خوش‌چهره‌ترین خودروهای تولید سایپاست که با وجود قدیمی بودنش هنوز هم جذابیت‌های خود را حفظ کرده است. درمورد استایل ظاهری سراتو می‌توان گفت ساده، جذاب، زیبا و هماهنگ است. برای این‌که همواره در ظاهر سراتو سایپا تازگی و جذابیت وجود داشته باشد، تیم طراحی کیا از اِلِمان‌های خاصی بهره برده‌اند که سبب شده است مدت‌ها این خودرو درچشم شما ظاهری به‌جذابیت روزهای اول داشته باشد. الگوی طراحی ظاهری سراتو در داخل کابین هم به‌کار رفته و درعین سادگی، جذاب و اسپرت است. کیا سراتو تولید سایپا نسبت به‌نمونه‌های وارداتی از نظر کیفیت ساخت و کیفیت متریال به‌کاررفته دچار افت شده است و سطح بسیار پایین‌تری دارد.
کیفیت متریال اتاق درسطح متوسطی ارزیابی می‌شود و دربخش‌های مختلف کابین استفاده زیاد از پلاستیک خشک آزاردهنده است. درواقع به‌جای متریال پلاستیک مرغوب، بیشتر از نوع بی‌کیفیت آن درون کابین این خودرو استفاده شده است. اما کیفیت ساخت و مونتاژ این خودرو با وجود افت‌هایی که درمقایسه با نمونه وارداتی خود پیدا کرده، همچنان مناسب و قابل قبول است. از نظر ابعادی اما در سراتو با توجه به‌کلاس این خودرو با کابین نسبتا جاداری مواجهیم که مناسب است. در آخر نیز باید بگوییم سراتو سایپا آپشنال از نظر سطح امکانات و تجهیزات رفاهی با هیوندای اکسنت برابری می‌کند و سایپا پس از انتقاداتی که به‌مدل معمولی وارد شد، مدل آپشنال را هم عرضه کرد که در آن برخی ویژگی‌های حذف‌شده را به‌خودرو بازگرداند. از جمله این آپشن‌ها صفحه‌نمایش هفت‌اینچی، کروزکنترل، اتولایت و دوربین دنده‌عقب است.
سراتو سایپا آپشنال در دو مدل دنده‌ای 1600 سی‌سی و اتوماتیک 2000 سی‌سی تولید می‌شود که با توجه به‌ردیف قیمت، خودرو مورد نظر ما از نوع 2000 سی‌سی اتوماتیک آپشنال است. این پیشرانه چهار سیلندر است و قابلیت تولید 156 اسب‌بخار قدرت و 194 نیوتون‌متر گشتاور را دارد. شتاب‌گیری سراتو خوب است و درعین حال یکی از نقاط مثبت آن هم مصرف سوخت نسبتا اقتصادی‌اش است که البته از هیوندای اکسنت مصرف سوخت بالاتری دارد. برای انتقال قدرت پیشرانه سراتو به‌چرخ‌ها از یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک استفاده شده است که از پس وظیفه خود به‌خوبی برمی‌آید. گیربکس سراتو سایپا هماهنگی خوبی با موتور دارد و تعویض دنده‌هایش با دقت، سریع و بدون ضربه است. در کل در بخش فنی، کیا سراتو کیفیت معمولی دارد؛ اما با توجه به‌قیمت آن قابلیت‌های حرکتی خوبی دارد.
سواری و تعلیق کیا سراتو سایپا نسبتا خشک و کوبنده است که از نظر جوانان و اسپرت‌سوارها یک نکته مثبت به‌شمار می‌رود؛ اما از نظر رانندگان میان‌سال و کسانی که سواری نرم را می‌پسندند، یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود و درواقع این خودرو به‌علت همین سواری خشک نظر مثبت عده زیادی از خریدارانش را به‌خود جلب نمی‌کند. هندلینگ و پایداری کیا سراتو خوب است و می‌توانید با آن رانندگی نسبتا لذت‌بخشی را تجربه کنید که هنگام مانورهای مختلف سطح پایداری خوبی دارد. از مزایای کیا سراتو فرمان نرم، اسپرت و خوش‌دست آن است که در افزایش حس لذت رانندگی کمک به‌سزایی می‌کند.
در کل کیا سراتو آپشنال سایپا درمحدوده قیمتی خودش خودرو مناسبی است و یک خودرو با کیفیت متوسط اما با قدرت بالا ارزیابی می‌شود. باید گفت هر دو خودرو هیوندای اکسنت و سراتو سایپا در یک حد و اندازه هستند؛ اما سراتو به‌دلیل ویژگی‌های فنی بهتر و موتور قدرتمندتر، ارزش خرید بالاتری دارد.

هیوندای اکسنت
هیوندای اکسنت یک خودرو کوچک کره‌ای است که ابتدا به‌صورت وارداتی توسط کرمان‌موتور وارد کشور شد و سپس روی خط‌تولید این شرکت قرار گرفت. هرچند تولید این خودرو زمان زیادی نبرد و تعداد محدودی از آن وارد بازار شد. بررسی هیوندای اکسنت را از بحث طراحی آغاز می‌کنیم و می‌توان گفت نسل گذشته زبان طراحی هیوندای که در سوناتا YF شاهد آن بودیم را روی هیوندای اکسنت نیز شاهدیم. گرافیک زیبای چراغ‌ها، جلوپنجره زیبا و خطوط برجسته، نکاتی هستند که طراحی این خودرو را جذاب‌تر ساخته‌اند.
با ورود به‌کابین هیوندای اکسنت با فضایی هماهنگ با ظاهر خارجی خودرو مواجه می‌شویم که جلوه خوبی به‌کابین هیوندای اکسنت بخشیده است. کیفیت متریال کابین برای یک سدان شهری کوچک مناسب است و از این نظر کاملا نسبت به‌کیا سراتو برتری دارد؛ زیرا همه‌چیز از نظر کیفیتی در هیوندای اکسنت سطح بالاتری دارد. با توجه به‌سایز بدنه اکسنت، انتظار فضای چندان جاداری را نمی‌توان از آن داشت؛ اما فضاسازی بسیار خوبی در اکسنت پیاده شده است و کابین جاداری دارد که با وجود ابعاد بزرگ‌تر کیا سراتو تقریبا همان میزان فضا را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته مقایسه این دو باز هم چندان منطقی نیست. هیوندای اکسنت تولید کرمان‌موتور به‌طور استاندارد آپشن‌های خوبی را مانند سیستم مالتی مدیای پیشرفته یا سانروف و ... در اختیار شما می‌گذارد که نسبت به‌امکانات استاندارد کیا سراتو سایپا سطح کاملا بهتری را داراست. ارگونومی خوب و سطح بالای راحتی سرنشینان هم از دیگر ویژگی‌های هیوندای اکسنت است.
قلب تپنده هیوندای اکسنت یک پیشرانه چهارسیلندر است که 1591 سی‌سی حجم دارد. قدرت موتور این خودرو 128 اسب‌بخار در دورموتور 6300 دور در دقیقه است و در دورموتور 4200 دور در دقیقه می‌تواند به‌حداکثر گشتاور 156 نیوتون‌متر دست پیدا کند. این پیشرانه یکی از پربازده‌ترین پیشرانه‌های استفاده‌شده در این کلاس است که علاوه‌بر قدرت مناسب مصرف سوخت پایینی نیز دارد. هیوندای اکسنت با توجه به‌وزن خودرو و کشش پیشرانه‌اش از خود قابلیت‌های حرکتی مناسبی نشان می‌دهد و نسبت به‌کیا سراتو 1600 سی‌سی کاملا بهتر است و نسبت به‌نمونه 2000 سی‌سی کیا سراتو هم کیفیت فنی‌اش بالاتر است؛ اما در حد و اندازه آن قدرت شتاب‌گیری ندارد. برای انتقال قدرت پیشرانه از یک گیربکس چهارسرعته اتوماتیک استفاده شده که سرعت پاسخ‌گویی مناسبی دارد و عملکرد کلی آن قابل قبول است و با موتور هیوندای اکسنت هم هماهنگی قابل قبولی دارد.
هندلینگ هیوندای اکسنت با توجه به‌کلاس خود خوب است و پایداری قابل قبولی دارد. اما از نظر سواری سیستم تعلیق معمولی دارد و سواری‌اش خشک است و گاها ضربه‌ها را به‌کابین انتقال می‌دهد؛ اما از سواری کوبنده کیا سراتو، سواری لذت‌بخش‌تری را ارائه می‌دهد. هیوندای اکسنت در کلاس خود خودرو مناسبی است که نسبت به‌رقبایش از موتور پربازده‌تر، امکانات بیش‌تر و ارزش خرید بالاتری برخوردار است. اما از این خودرو تنها باید در حد یک سدان شهری کوچک توقع داشته باشید. این اطمینان وجود دارد که این خودرو باتوجه به‌کیفیت ساخت بالاتر و قیمت منطقی‌تر، انتخاب بسیار مناسب‌تری نسبت به‌کیا سراتو مونتاژ سایپاست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =